Seneste artikler

Boligkøb: Kend ejendomsmæglerens tricks

Ejendomsmæglerens fornemmeste opgave er at sælge boliger. Og som alle andre gode sælgere, bruger mægleren en række salgstricks, der skal motivere dig til et boligkøb. Se her, hvordan de gør.

Ejendomsmægler fremviser en bolig til boligkøbere

Selv det bedste salgstrick kan næppe få dig til at købe en bolig, du slet ikke er interesseret i. Men ejendomsmægleren har små tricks, der kan få dig til at blive mere positiv stemt over for en bestemt bolig og bekræfte dig i, at du er på vej til at gøre et rigtig godt boligkøb.

Som køber er det godt at kende til disse metoder, så du bedre kan gennemskue dem og holde hovedet koldt i dit boligkøb.

Nyhed!

Du kender det fra supermarkedet, reklamer og den gule bjælke i bunden af tv-skærmen. Ordet ”Nyhed” fanger øjet og fortæller dig, at her er noget, du ikke har set før.

Det er det samme i et boligkøb. Her er nye boliger til salg ofte tydeligt markeret som en nyhed på mæglernes hjemmeside. Men hvorfor er det vigtigt, at boligen er en nyhed?

For det første er det med til at kommunikere, at du her finder et helt nyt bud på drømmeboligen. For mange er boligsøgningen en ganske lang proces, og når man har været igennem stakken af udbudte boliger op til flere gange, er det selvfølgelig spændende, når der kommer nyheder.

Men der ligger også noget andet i markeringen ”Nyhed!”. Det kan nemlig give dig en følelse af at komme først eller i hvert fald hurtigt til mølle. At du har opdaget boligen tidligt, så du, hvis du er hurtig i dit boligkøb, kan nå at slå til før andre.

Det samme kan du opleve, hvis du har tilmeldt dig mæglerens køberkartotek, hvor du modtager mails om nye boliger, som endnu ikke er kommet på markedet. Her bliver der ofte lagt stor vægt på, at der er tale om en bolig, som er så meget en nyhed, at den ikke engang er kommet på markedet endnu. Og dette er din mulighed for at se boligen før alle andre.

Få hjælp til et godt boligkøb

Lad en købermægler hjælpe dig med alt fra boligsøgning til prisforhandling og det juridiske. Se mere her.

Fra liggepest til nyeste nye

Det modsatte af en nyhed er en bolig med lang liggetid. Populært sagt kan en bolig få liggepest, hvis den har været til salg i lang tid. Her kan de boligsøgende hurtigt komme til at tænke: ”Hvad er der mon galt med boligen, siden den ikke er blevet solgt?”

For at undgå dette anbefaler nogle mæglere, at sælgeren tager boligen af markedet i minimum tre måneder, hvorefter liggetiden nulstilles, så den igen kan præsenteres som en spændende nyhed.

SE OGSÅ: Sådan læser du salgsopstillingen

Mange andre er også vilde med denne bolig

Vi mennesker har det med at gøre, som andre gør. Hvis mange finder noget interessant, så er det nok interessant.

Diskoteket med den lange kø foran, er sikkert sjovere end de andre feststeder. Pigen fra klassen, som alle vil være kærester med, virker sikkert mere attraktiv end andre piger. Og på samme måde kan et produkt blive blåstemplet, hvis en stor gruppe, som man kan spejle sig i, har vist interesse for det samme. Det kalder man for social proof.

Netop dette er også anvendt ved boligkøb. På mange mæglers hjemmesider oplyser de, hvor mange, der har vist interesse for boligen:

”Set 102 gange de seneste 24 timer”
”Set 148 gange den seneste uge”
”66 har denne bolig på huskelisten”

I princippet kan du som boligkøber være ligeglad med, hvad andre brugere gør. Men informationen er med til at fremstille boligen mere attraktiv, så du måske også er mere tilbøjelig til at se positivt på boligen.

Det samme kan ske til et Åbent Hus arrangement, hvor du ser på boligen blandt en gruppe andre interesserede købere. Og hvis mægleren tilmed oplyser, at der allerede er kommet et eller flere bud på boligen, så forstærker det boligens attraktivitet.

SE OGSÅ: Bliv klar til en budrunde

Din helt unikke mulighed

Hvis noget er en mangelvare, bliver den typisk mere interessant. Det er det, man kalder Scarcity eller knaphedsprincippet, og dette princip bruges også, når der skal sælges boliger.

Hvis man som boligkøber har en følelse af, at man nemt ville kunne finde en lignende bolig, så er man sandsynligvis mindre tilbøjelig til at slå til. Står man derimod med følelsen af, at dette er en unik mulighed for at opfylde boligdrømmen, så motiveres man til at handle hurtigt.

Netop derfor vil ejendomsmægleren altid fremhæve boligens unikke detaljer. I salgsopstillingen kan du ofte støde på formuleringer som:

”Sjældent udbudt enderækkehus i yderst attraktivt område…”
”Nabolagets bedste placering med udsigt til…”
”Nu får du chancen for at blive ejer af denne arkitekttegnede villa…”

Også til fremvisningen vil mægleren typisk lægge vægt på det, der får boligen til at adskille sig fra andre. Det kan være den smarte planløsning, den solrige have eller måske det særlige sammenhold i nabolaget.

SE OGSÅ: Hvor meget kan du låne til en bolig? Beregn det her

Hold fokus og hovedet koldt ved et boligkøb

Nu kender du nogle af de metoder, mange ejendomsmæglere trækker på, når boligen skal sælges. En bolig er en stor og betydningsfuld investering, er det er derfor vigtigt, at du tænker dig godt om, og ikke lader dig rive med, så budgettet bliver for stramt, eller du overser noget vigtigt i farten.

En god måde at undgå dette er ved at alliere dig med en købermægler. Han eller hun er ikke på samme måde følelsesmæssigt involveret i handlen og kan derfor se mere nøgternt på boligkøbet. Samtidig er rådgiveren ofte ganske erfaren inden for bolighandel og kender alle ejendomsmæglerens bedste tricks.

Stå stærkt i prisforhandlingen

Få en professionel til at forhandle den bedste pris på den bolig, du ønsker at købe. Se mere her.

Til top

Gør et godt køb med Bolighed Købermægler

Gør et godt køb

En ejendomsmægler er altid på sælgers side. Vi er på din side i købsprocessen. Stå stærkt i en forhandling med Bolighed Købermægler.

Vi er på din side i boligkøbet. Stå stærkt i en forhandling med Bolighed Købermægler.

  • Få hjælp til prisforhandling
  • Få tjekket boligens stand
  • Få hjælp med de vigtige papirer
chat icon

Chat med os