Seneste artikler

Boligkøber: ”En fin tilstandsrapport er ikke nok”

 

Carsten Pedersen drømte om at købe et vedligeholdelsesfrit hus, men endte med at købe et hus med en skjult skade. Det førte til en lang og frustrerende kamp mod forsikringsselskabet.

”Første gang jeg kom ind i huset, blev jeg mødt af en dejlig ro. Der var lækre materialer overalt, så jeg troede jo, at det var drømmehuset”, fortæller førstegangskøber Carsten Pedersen. I 2016 forelskede han sig i et parcelhus i Kolding, hvor han kunne se sig selv bo i mange år. Og i den første tid gik alt da også som forventet. Men efter nogle måneder skete der noget uventet. Tapetet var begyndt at bule ud og løsne sig flere steder i huset.

”Jeg fik en snigende fornemmelse af, at der var noget galt. Jeg havde stillet nogle spørgsmål til materialevalget, da jeg købte huset, og jeg oplevede en modvilje fra sælger mod at give mig alle oplysninger. Så jeg havde en fornemmelse af, at der måske var et eller andet, men jeg kunne ikke sætte fingeren på noget”, fortæller Carsten Pedersen.

Boligen rummede en overraskelse

Der kom flere og flere revner rundt i samlingerne omkring døre og vægge, så han kontaktede en maler, som måtte konstatere, at tapet-skaderne ikke kunne klares med en normal reparation. Maleren vurderede, at skaden var langt værre, end det så ud i begyndelsen. Alle vægge og lofter skulle spartles og have nyt væv. Det ville komme til at koste 87.000 kr. Og dertil kom malerarbejdet på omkring 30.000 kr.

Carstens far er tidligere murer, så han havde været med ude og gennemgå huset. Casten snakkede også med en tømrer, som allerede kendte huset. Begge havde sagt, at det var et fint hus, men alligevel dukkede der altså problemer op.

”Der var jo en fin tilstandsrapport, og min far havde set huset og tjekket de murermæssige ting. Der var fx en enkelt K3’er på badeværelset, hvor han sagde, at det betød ingenting. Det var en billig og nem ting at ordne. Der var overhovedet ikke nævnt noget om vægge og malerarbejdet, som viste sig at være det store problem”, fortæller Carsten Pedersen.

Derfor anmelder han det i 2017 til forsikringsselskabet som en byggeteknisk skade, fordi han havde tegnet en ejerskifteforsikring. Og det bliver begyndelsen på en lang og sej kamp for at få dækket skaden.

Læs også: Familien fik hjælp til boligkøbet 

Dårlig sikkerhed som boligkøber

Forsikringsselskabet ville i første omgang ikke komme ud og se på huset. Men da Carsten truede med Ankenævnet for Forsikring, valgte selskabet at sende en taksator ud til huset. Resultatet var i første omgang et afslag; forsikringen ville ikke dække skaden.

Først da Carsten laver en Trustpilot-anmeldelse, tilbyder forsikringsselskabet at komme ud og revurdere sagen. Og denne gang er beskeden fra forsikringsselskabet, at Carsten bør rette sit krav mod sælgeren.

”Man sidder bare med en fornemmelse af, at det er et standardsvar fra forsikringsselskaberne: Vi dækker ikke. Og så er det op til dig som boligkøber, at finde ressourcer og energi til at gå i krig med forsikringsselskaberne for at få det, der egentlig tilkommer dig”, siger Carsten Pedersen.

Med hjælp fra en forsikringskonsulent, indbringer Carsten sagen for ankenævnet. Der går omkring et år fra skaden anmeldes første gang, til der ligger en afgørelse fra ankenævnet og Carsten endelig får 82.125 kr. udbetalt. Problemet med spartling og tapeter er blevet anerkendt som en byggeteknisk skade.

”Man er ved at opgive det hele og tænker: Nu sælger jeg altså det hus. Nu gider jeg ikke at bøvle med det her! Men det ved man godt, at det kan man jo heller ikke. Så det er en frustrerende ventetid som ny boligkøber.  Og jeg var nervøs, fordi jeg kunne få en ekstraregning på 130.000 kr. – bare for at få lavet noget, som jo burde have været i orden, og som burde have fået en anmærkning i tilstandsrapporten”.

Carsten Pedersens hus set udefra

Gode råd fra boligkøber til boligkøber

Carsten Pedersen er glad for, at sagen er afsluttet, og at han nu kan nyde huset:

” Det er stadig drømmehuset. Det ligger jo dér, hvor jeg gerne vil have, at det skal ligge. Og det ser ud, som jeg gerne vil have – og nu kommer der jo ikke mere – 7-9-13”, siger han, og til andre boligkøbere har han dette råd:

”I princippet bør man næsten have specialister på samtlige områder med ud og se på et hus for at være helt sikker. Selv om tilstandsrapporten er fin, kan der efterfølgende dukke alt muligt møg op. Og hvis det går galt, så er det en god idé at alliere sig med en rådgiver, som kan hjælpe med at køre sagen mod forsikringsselskabet”.

Til top

Stå stærkt i dit boligkøb med Bolighed Købermægler

En ejendomsmægler er altid på sælgers side. Vi er på din side i købsprocessen. Stå stærkt i en forhandling med Bolighed Købermægler.

  • Få hjælp til prisforhandling
  • Få tjekket boligens stand
  • Få hjælp med de vigtige papirer
chat icon

Chat med os