Så meget er din bolig værd

250.000 nysgerrige danskere stormer nyt boligsite

Interessen for at se værdien af egen og naboernes bolig har på få dage fået flere end 250.000 danskere til at klikke ind på Danmarks nye website for boligejere Bolighed.dk. Det nye site anslår blandt andet en her-og-nu værdi på de fleste danske ejerboliger, og appellerer med sit indhold meget klart til danskernes store interesse for bolig.

Muligheden for at se værdien af egen og naboernes bolig har på få dage tiltrukket flere end 250.000 unikke brugere til Danmarks nye digitale samlingssted for boligejere Bolighed.dk.

Bolighed.dk samler til en start boligdata for flere end 1,25 millioner danske ejerboliger og giver således for første gang danskerne overblik over ikke kun de godt 70.000 boliger, der er til salg – men derimod over de fleste af landets ejerboliger (med undtagelse af fritidshuse, villalejligheder og andelsboliger). Og det har tydeligvis ramt en nerve hos de boliginteresserede danskere.

Drømmestart for Bolighed

Direktør i Bolighed.dk Niels Ranum glæder sig ud over de mange brugere også over, at brugerne af bolighed.dk opholder sig relativt lang tid på sitet og gennemsnitligt undersøger 4-5 forskellige boliger.

– Bolighed.dk har umiddelbart vist sig at have en meget stor tiltrækningskraft på danskerne, siger Niels Ranum og uddyber:

– 250.000 unikke brugere på så få dage overstiger i den grad vores forventninger. Og vi kan samtidig se, at brugerne opholder sig relativt lang tid på sitet og kigger på en række forskellige boliger ud over deres egen. Dermed tyder det på, at vi rammer ned i noget rigtigt med ambitionen om et gennemsigtigt boligmarked, siger Niels Ranum.

18-doblet boligmarked

De oplysninger, der findes på Bolighed.dk, er samlet i et såkaldt BoligCV, som blandt andet er skabt med afsæt i en lang række offentligt tilgængelige oplysninger om den enkelte ejerbolig samt handler af sammenlignelige boliger i nabolaget.

Ud over den anslåede værdi omfatter BoligCV’et også en prognose for de kommende 12 måneders værdiudvikling, estimeret liggetid ved salg samt en vurdering af, hvor attraktiv boligen er i forhold til naboerne og andre boliger i området.

– Selv om vi først lige har startet rejsen, tror vi den massive interesse er et tegn på, at vi kan tilføre boligmarkedet nye dynamikker ved at dække foreløbig 1,25 millioner boliger – altså næsten 18 gange flere end de cirka 70.000 boliger, der løbende er til salg, siger Niels Ranum.

Du kan selv påvirke dit BoligCV

Niels Ranum hæfter sig ved, at du som bruger selv har rig mulighed for at påvirke dit BoligCV. Det gælder eksempelvis, hvis du ønsker et alternativt bud på din boligs værdi fra en ejendomsmægler, som har bedre mulighed for at tage højde for en eventuel herlighedsværdi, som ikke afspejles i offentlige data. Derudover kan du tilføje billeder og beskrivelser af boligen og indgå i privat dialog med andre boligejere, ligesom du kan markere din bolig som ’Måske-til-Salg’ og derigennem teste interessen for den.

– Dermed bliver Bolighed.dk ikke blot en præsentation af offentlig data og vores værdiberegninger men på sigt et netværk, hvor boliginteresserede kan udvikle, dele og have dialog om de oplysninger, der er nu og på sigt bliver tilgængelige på Bolighed.dk, afslutter Niels Ranum.