Året der gik

Her steg sommerhuspriserne i 2016

Bolighed Året der gik Fritidshuse.pdf

Et sommerhus er heldigvis stadigvæk først og fremmest en dejlig måde at nyde roen ved stranden eller skoven. For fritidshuse har ikke været nogen guldrandet investering i 2016.

En ny opgørelse fra www.bolighed.dk over udviklingen i udbudspriserne viser, at siden november i 2015 er priserne på fritidshuse, der sættes til salg, blot steget med 1,38 procent. Og i to regioner er priserne endda faldet.

Udbudspriserne er et tidligt og sikkert vink om, hvor priserne på boligmarkedet er på vej hen.

– Sommerhuspriserne har ikke rykket sig nævneværdigt siden finanskrisen, og det ser ikke umiddelbart ud til at ændre sig. Markedet for sommerhuse følger ikke nødvendigvis det øvrige boligmarked. Det hænger sammen med, at et sommerhus er et luksusgode og ikke et nødvendigt gode ligesom den bolig, man bor i til daglig, siger Boligheds boligøkonom, Thomas Lynggaard Germann.

Tabel: Så meget steg priserne på fritidshuse det sidste år

Den eneste region, hvor sommerhusejerne har indkasseret en betydelig friværdi-gevinst er i Region Hovedstaden, hvor et fritidshus i gennemsnit er steget med 10 procent.

– Rigtige mange familier i hovedstaden oplever stigende indkomster og større friværdi på deres bolig. Det øger appetitten på et sommerhus, hvor man ikke skal køre for langt til. Det kan forklare, hvorfor sommerhuspriserne i Nordsjælland stiger mere end det øvrige Danmark, forklarer Thomas Lynggaard Germann.

Mere beskedne prisstigninger har sommerhusejerne oplevet i Region Syddanmark, hvor et gennemsnitligt sommerhus er blevet små 2 procent mere værd.

Små prisstigninger trods lave renter

I Region Midtjylland derimod har sommerhusene tabt en smule i værdi (0,88 procent) siden samme tidspunkt sidste år, og i Region Nordjylland har sommerhusene i gennemsnit tabt 1,63 procent i værd.

For et fritidshus på 100 kvadratmeter betyder det, at mens en sommerhusejer i Region Hovedstaden kan glæde sig over en stigning i friværdien på 220.000 kr., så har en sommerhusejer i Region Nordjylland og Region Midtjylland oplevet et fald i værdien på henholdsvis 25.475 kr. og 13.980 kr.

Tabel: Så meget mere blev et fritidshus på 100 kvadratmeter værd i 2016

– Det kan være svært at forklare den meget forsigtige prisudvikling på markedet for fritidshuse. Ikke mindst når vi tænker på, at det siden finanskrisen er blevet markant billigere at finansiere et køb af et fritidshus. Men bedringen på arbejdsmarkedet og boligmarkedet er ved at sprede sig til hele landet, så på et ti dspunkt vil det formentlig smitte positivt af på sommerhusmarkedet over hele landet, siger Thomas Lynggaard Germann.

Find dit eget sommerhus og priserne på sommerhuse i dit område

Opgørelsen dækker naturligvis over store regionale forskelle, og hvis boligejere vil have et klarere billede af, hvordan prisen på lige netop deres eget fritidshus ligger, kan de besøge www.bolighed.dk.

Her kan sommerhusejere finde en anslået værdi på de sommerhuse, der ligger i områder med størst omsætning. Man kan også tage ejerskab på sit eget sommerhus via Boligheds BoligCV, sætte sin egen værdi, uploade billeder og beskrivelser samt meget mere.