Boligpriser falder for anden måned i træk

Priserne på villaer og rækkehuse faldt i december for anden måned i træk. Selvom boligmarkedet traditionelt køler noget af i vinterhalvåret, tyder det på, at noget af farten er gået af prisstigningerne. Det viser Boligheds Prisindeks, der har opgjort de allernyeste boligdata for december.

Boligheds Prisindeks December 2016.pdf

— I vinterhalvåret går interessen for at købe en bolig ned. Det lægger en dæmper på boligpriserne. Derfor er der ikke noget at sige til, at udbudspriserne for huse er faldet i både november og december, siger, Thomas Lynggaard Germann, der er boligøkonom hos www.bolighed.dk.

Samlet set faldt udbudspriserne på villaer og rækkehuse i Danmark i gennemsnit med 1,02 procent, hvilket er et større fald end i november måned, hvor priserne blot faldt med 0,3 procent. De faldende udbudspriser på huse sker på tværs af hele landet. I december faldt priserne på huse i alle landets regioner. I Region Hovedstaden faldt udbudsprisen med 0,6 pct., I Region Sjælland med 0,5 pct. I Region Midtjylland med 0,4 pct., I Region Nordjylland med 0,2 pct. og i Region Syddanmark med 0,4 pct. fra november til december.

Tre regioner med største prisstigninger

Thomas Lynggaard Germann understreger dog, at ser man på året som helhed, har det stadigvæk været en overskudsforretning at være boligejer i de fleste regioner.
— Prisstigningerne på boligmarkedet ser ud til at tage af. Det gælder for huse, som udgør langt størstedelen af det danske boligmarked. De faldende priser betyder ikke, at boligmarkedet er ved at gå i stå. Tager man højde for sæsoneffekter, er boligmarkedet stadigvæk på vej frem – omend i et lavere tempo end tidligere, siger han.

Ser man på prisernes udvikling i forhold til samme tid sidste år, er udbudspriserne på huse for hele landet steget med 4,0 pct. Det svarer til, at prisen for et hus på 140 kvadratmeter på et år i gennemsnit er steget med ca. 75.000 kr. til knap 2 mio. kr.

Dette tal dækker dog over store regionale forskelle, og dykker man ned i tallene, bliver det tydeligt, at det ikke mindst er boligejerne i Region Hovedstaden, Region Sjælland og Region Nordjylland, der har grund til at smile mest. Her lyder den gennemsnitlige prisstigning det seneste år på henholdsvis 5,22 procent, 7,11 procent og 4,61 procent.

Stadigt færre huse sættes til salg

At boligmarkedet er gået i vinterhi kan ikke bare ses i de faldende udbudspriser. Det kommer også til syne i antallet af huse sat til salg. Den faldende interesse for at købe en bolig i vinterhalvåret får i et vist omfang folk til at vente med at sætte boligen til salg.

Således faldt udbuddet af huse til salg på landsplan med 5,4 pct. fra november til december. På regionalt plan faldt udbuddet af huse i alle landets fem regioner. Dermed er udbuddet af huse til salg det laveste i mere end to år.

Størst er faldet i boliger til salg i Region Syddanmark, hvor der i december var 3,77 procent færre huse til salg end samme måned sidste år.

Fart på lejlighedsmarkedet

Hvor prisstigningerne på markedet for huse taber noget af farten, går det fortsat stærkt på markedet for ejerlejligheder. Således steg priserne i december for femte måned i træk på de ejerlejligheder, der sættes til salg. I gennemsnit steg prisen på en ejerlejlighed med 1,3 pct. fra november til december.

Ser man på hele året, er udbudspriserne på ejerlejligheder for hele landet steget med 7,0 pct. Det svarer til, at prisen for en lejlighed på 80 kvadratmeter på et år i gennemsnit er steget med ca. 155.000 kr. til knap 2,3 mio. kr.

Og prisstigningerne slår igennem i alle landets regioner. Der er dog stor forskel på prisstigningerne. I Region Hovedstaden steg udbudspriserne med 1,5 pct., I Region Sjælland med 0,5 pct. I Region Midtjylland med 1,1 pct., I Region Nordjylland med hele 4,1 pct. og i Region Syddanmark med 3,3 pct. fra november til december.

— Markedet for ejerlejligheder buldrer frem i Region Nordjylland. På årsplan ligger Region Nordjylland i top med prisstigninger på 12,0 pct. Det vidner om, at det Nordjyske boligmarked, som omfatter Danmarks fjerde største by Aalborg, for alvor er begyndt at røre på sig, siger Thomas Lynggaard Germann.

Se de friske tal for boligmarkedet i december måned i vedhæftede prisindeks.