Se, hvad din bolig er værd om to år

BoligAktien på bolighed.dk viser en boligs værdiudvikling og en prognose for de næste 2 år

Skal du regne med at kunne sælge med fortjeneste, eller vil dit hus tabe værdi i de kommende år? På Bolighed.dk kan man nu se en prisprognose over den forventede værdiudvikling for netop ens egen lejlighed, villa eller rækkehus. Funktionen har fået navnet BoligAktien, fordi den giver mulighed for at følge værdiudviklingen på det, der for de allerfleste danskere er livets største økonomiske investering.

De fleste boligejere følger lidt med i prisudviklingen i deres område for at få en fornemmelse af, om deres bolig er blevet mere eller mindre værd.

Her har de fleste traditionelt været henvist til at følge med i nylige handler i området og på den baggrund gætte sig til, hvad en tilsvarende handelspris for ens egen bolig ville være til lignende kvadratmeterpriser. Men nu får de danske boligejere et helt unikt overblik over værdien af deres bolig.

”Vi vil gerne gøre det helt enkelt for boligejerne at få et fingerpeg om, hvordan værdien på deres bolig har udviklet sig og et kvalificeret gæt på fremtidig udvikling. Derfor lancerer vi nu BoligAktien, der giver et overblik over boligens anslåede værdiudvikling helt tilbage fra 2003. Samtidig kan man se prisprognosen for de næste 24 måneder for netop ens bolig”, forklarer adm. direktør i Bolighed A/S, Christian Jaspers.

Boligdata for mere end 1,7 millioner ejerboliger

For at se prisprognosen for en bolig skal man oprette sig som bruger på Bolighed.dk, men så får man også et helt unikt indblik i sin egen boligøkonomi. Prognoseberegningerne er baseret på bl.a. makroøkonomiske parametre så som renteforecast, vækstprognoser, arbejdsløshedstal, inflationsudvikling mv.

”Bolighed.dk samler som det eneste boligsite boligdata for flere end 1,7 millioner danske ejerboliger. Det vil sige, at danskerne for første gang får overblik over ikke kun de godt 70.000 boliger, der løbende er til salg – men derimod over de allerfleste af landets ejerboliger”, forklarer Christian Jaspers.

”Boligens anslåede værdi er en computerberegning med udgangspunkt i offentligt tilgængelige oplysninger om ejendommen, bygningen, matriklen, beliggenheden og lokalområdet. Desuden inddrager vi ejendommens tidligere handelspriser samt realiserede handler af sammenlignelige ejendomme i nabolaget”, siger Christian Jaspers.

Du kan også finde prognosen for din, og alle andre ejerboliger på Bolighed.