Danske boligkøbere glemmer løbende udgifter

Samlede udgifter på Bolighed

Mange boligkøbere ser kun på prisen i salgsopstillingen, når de kigger på ejerbolig og glemmer helt alle de løbende udgifter, som er forbundet med at leve i ejerboligen. Problemet er opstået, fordi det har været svært for boligkøberne at få et samlet overblik over for eksempel ejendomsværdiskat, omkostninger til vedligehold, energiforbrug, forsikring og lignende. Derfor lancerer www.bolighed.dk nu en unik tjeneste, hvor man kan se de månedlige udgifter på mere end 1,2 mio. ejerboliger i Danmark.

Umiddelbart skulle det være enkelt for boligkøbere at få en fornemmelse af, hvad man kommer til at sidde for i drømmeboligen. I alle salgsopstillinger kan man ud over boligens pris og ejerudgifter se, hvad boligen koster pr. måned med en standardfinansiering – både før og efter skat. Mange boligkøbere overser, at salgsopstillingen på drømmeboligen ikke viser de løbende månedlige udgifter til vedligehold og forbrug af vand, varme og el.

”Mange af vores brugere har efterspurgt et langt bedre overblik, når de leder efter ny ejerbolig. En stor del af køberne glemmer helt at tage højde for alle de løbende udgifter, der er forbundet med at eje en bolig udover for eksempel realkreditlånet. Derfor giver vi nu boligkøberne et nemt værktøj til at sammenligne og anslå de månedlige udgifter på ejerboliger i Danmark. Boligkøbere får et lynhurtigt overblik og mulighed for grovsortering og sammenligning af potentielle drømmeboliger”, siger adm. direktør i www.bolighed.dk, Christian Jaspers.

Mere overblik til boligkøberen

Månedlige udgifter er for alle boligkøbere. Det er dog et ekstra vigtigt værktøj for førstegangskøbere og boligkøbere, som flytter fra ejerlejlighed til hus.

”Køberne er jo ofte på herrens mark. Hvor høj er ejendomsskatten i det ene område i forhold til det andet? Hvad koster det typisk at varme et hus med energimærke E op? Flytter man fra en nybygget projektlejlighed til drømmevillaen fra 1930’erne, begynder vedligeholdelsesudgifterne pludselig at tynge budgettet. Det skal alt sammen med i boligkøbernes overvejelser. Det hjælper vi nu boligkøberne med”, siger Christian Jaspers fra www.bolighed.dk.

Derfor kan man på www.bolighed.dk fra i dag se et estimat på, hvad det vil koste at sidde i en given bolig – det vil sige det beløb, der skal afsættes til at betale både ydelsen på lån, skat, forsikringer, energiforbrug og løbende vedligehold.

”Med Månedlige udgifter vil vi gerne rykke ved opfattelsen af, hvad et ”godt køb” er. For selvom et hus på 140 kvadratmeter har en højere kvadratmeterpris end et lignende hus i nabolaget, så kan det sagtens være, at den højere kvadratmeterpris er penge givet godt ud, hvis de samlede løbende udgifter er lavere. Det får boligkøberne nu en langt bedre fornemmelse af”, siger Christian Jaspers.

Husk værdiudviklingen

På www.bolighed.dk kan brugerne også for flertallet af ejerboliger herhjemme se en prognose for den forventede værdiudvikling for boligen over de næste 12 og 24 måneder.

”Sammen med Månedlige udgifter får boligkøberne på den måde bedre værktøjer end nogensinde til at vurdere, om de gør en god handel eller køber katten i sækken. For det spiller måske en mindre rolle, at husets energiforbrug ligger i den høje ende, hvis boligpriserne i området er på vej opad, så man eksempelvis kan bruge en friværdistigning til at få energirenoveret senere”, siger han.

Det nye værktøj til Danmarks boligkøbere hedder Månedlige udgifter, og man kan finde de løbende udgifter for mere end 1,2 mio. ejerboliger i Danmark på www.bolighed.dk.

Sådan beregner vi Månedlige udgifter

På www.bolighed.dk kan man for flertallet af de danske ejerboliger se de månedlige udgifter. Altså hvad man som boligejer skal budgettere med hver måned for at sidde i boligen. Månedlige udgifter dækker over:

• Lån: Udgifter til bank- og realkreditlån. Som udgangspunkt med et 30-årigt fastforrentet obligationslån, men brugeren kan selv indtaste egne låneoplysninger.
  • Skat og ejerudgifter: Hvad bliver boligejerens udgifter til ejendomsværdiskat og ejendomsskat/grundskyld. Er der en salgsopstilling på ejerboligen, viser vi også udgifter til for eksempel antenneforening, grundejerforening, renovation, skorstensfejning og rottebekæmpelse.
  • Forbrug: Hvad skal boligejeren regne med at betale i energiforbrug? Denne post beregnes ud fra boligens energimærke, og den kan også justeres i forhold til antal personer i husstanden.
  • Forsikring: Hvad koster det at forsikre boligen? Denne post beregnes ud fra boligens størrelse og værdi og sekundært ud fra boligens alder.
  • Vedligehold: Hvad skal boligejeren sætte til side til at vedligeholde boligen? Denne post beregnes ud fra boligens alder.

Bolighed.dk gør det nemmere og mere gennemskueligt at være boligejer i Danmark og er for alle boligejere – også dem der er i markedet for at købe eller sælge.

På Bolighed.dk er informationer om flere end 2 millioner danske ejerboliger samlet i et såkaldt BoligCV, der blandt andet anslår en her-og-nu værdi på den enkelte bolig og præsenterer såvel den historiske som forventede prisudvikling på boligen. Desuden giver Bolighed.dk overblik over nabolaget, mulighed for at boligejere kan kontakte hinanden direkte på sitet og meget mere.

Se mere på www.bolighed.dk.