Prisstigninger

Sommerhusmarkedet sprudler forud for nye låneregler

Sommerhus ved kysten i Danmark

Fra 1. maj er det blevet billigere at låne til sommerhuset, og meget tyder på, at 2017 kan vise sig at blive et vendepunkt for sommerhusmarkedet. I hvert fald viser de nyeste tal fra boligmarkedet i april, at sommerhuspriserne stiger i alle regioner, samtidig med at flere sommerhuse sættes til salg. Det viser de seneste tal fra boligmarkedet i april, som www.bolighed.dk har opgjort.

Det var ventet, at det nye lovforslag, der gør det billigere at låne penge til et sommerhus, ville sparke liv i markedet. Men allerede inden reglerne er trådt i kraft, lader markedet for sommerhuse til at være på vej opad.

“Priserne på sommerhuse steg i april i hele landet, så den gennemsnitlige kvadratmeterpris for sommerhuse nu er på det højeste niveau de seneste tre år. Samtidig steg udbuddet af sommerhuse til salg. En del af den stigning kan uden tvivl tilskrives den generelle fremgang i økonomien, der først smitter af på markedet for helårshuse og siden på markedet for sommerhuse. Men fremgangen i april kan også skyldes optimisme blandt sommerhusejerne ved udsigten til bedre lånemuligheder på sommerhusområdet”, siger Christian Jaspers, der er administrerende direktør i www.bolighed.dk.

Tabel med udbudspriser på sommerhuse fordelt på regioner. Tallene er fra april 2017

Før de nye regler trådte i kraft, kunne man kun låne 60 procent af sommerhusets værdi i et realkreditinstitut. Resten skulle finansieres af egen lomme eller ved dyrere banklån til en højere rente. Men fra 1. maj har danskere med sommerhusdrømme fået mulighed for at optage realkreditlån – til en billigere rente end banklån – på 75 procent af sommerhusets værdi.

Mest fart på priserne i Region Hovedstaden

Ikke overraskende er det udbudspriserne på sommerhuse i Region Hovedstaden, der steg mest i april måned. Regionen, der jo også tæller Bornholm, oplevede fra marts til april, at priserne steg med 1,71% – og siden samme tidspunkt sidste år er priserne steget med hele 6,49%. Det betyder, at sommerhus på 70 kvadratmeter i Region Hovedstaden, der sidste år i gennemsnit kunne købes til 1,46 mio. kroner, i dag vil være blevet over 100.000 kroner mere værd.

Helt så store værdistigninger er der ikke til sommerhusejerne i de øvrige regioner. I Region Syddanmark og Region Sjælland kan sommerhusejerne glæde sig mest med prisstigninger på henholdsvis 2,65% og 2,22%. For et sommerhus på 70 kvadratmeter betyder det en øget værdi på henholdsvis 33.500 kr. og 22.500 kr.

Tabel med kvadratmeterpriser på sommerhuse fordelt på regioner. Tallene er fra april 2017

Gennemsnitlig værdistigning for et sommerhus på 70 kvadratmeter i forhold til april 2016.

Samtidig steg antallet af sommerhuse til salg med tæt på 6% i april måned. Flest nye valgmuligheder fik sommerhuskøberne i Region Hovedstaden, hvor hele 9,7% flere sommerhuse blev sat til salg i forhold til marts måned.

Boligheds database rummer tusindvis af danske sommerhuse, og for en tredjedel af dem også en anslået værdi baseret på prisudviklingen og nylige handler i området.

Om Bolighed

På Bolighed.dk er informationer om flere end 2 millioner danske ejerboliger samlet i såkaldt BoligCV, der blandt andet anslår en her-og-nu værdi på den enkelte bolig og præsenterer såvel den historiske som forventede prisudvikling på boligen. Desuden giver Bolighed.dk overblik over nabolaget og mulighed for, at boligejere kan kontakte hinanden direkte på sitet.