Få indsigt i boligen

Sådan har du aldrig set din bolig før – og sikkert heller ikke naboens

Bruger kigger på et BoligCV på bolighed.dk

Bolighed.dk åbner nu for fuld gennemsigtighed og helt nye værktøjer for samtlige boligejere. Blandt andet er det nu muligt at søge og sammenligne priser på flere end 1,25 millioner ejerboliger – og ikke kun de 70.000 boliger, der er til salg – og det har fået boligejere til at storme det nye website.

Har du overblikket over din bolig? Har du styr på liggetid, udvikling i din boligs værdi og hvor mange boliger, der er til salg i netop dit nabolag? Og er der i det hele taget interesserede købere, hvis du sætter til salg? Spørgsmål som disse har det nye website Bolighed.dk sat sig for at besvare. Siden indeholder boligdata fra flere end 1,25 millioner danske ejerboliger og giver således for første gang danskerne et indblik i en række oplysninger om ikke kun de godt 70.000 boliger, der er til salg – men derimod om alle landets ejerboliger (med undtagelse af fritidshuse, villalejligheder og andelsboliger). Og skulle du som boligejer overveje et salg, kan du nemt teste markedsinteressen med den helt nye funktion ’måske-til-salg’.

Stormløb på Bolighed.dk fra start

Interessen for at se værdien af egen og naboernes bolig har i forbindelse med lanceringen trukket flere end 100.000 danskere ind på sitet. Og den overvældende interesse fortsætter.

– Vi udviklede Bolighed.dk, fordi vi så et udækket behov for mere gennemsigtighed i boligmarkedet, men vi havde ikke i vores vildeste fantasi forestillet os en så massiv interesse, siger Niels Ranum, der er direktør for Bolighed.dk.

– Bolighed.dk giver danske boligejere et kig ind i deres bolig, som de aldrig har haft før. Vi har taget en stor mængde offentligt tilgængelige data om flere end 1,25 millioner ejerboliger, sat oplysningerne smart sammen, gjort det brugervenligt og flyttet det ind i et dynamisk univers, som vi kender fra sociale medier. Det betyder blandt andet, at du for første gang kan følge udviklingen i værdien af din bolig og teste interessen hos potentielle købere. Dermed får du langt bedre forudsætninger for at følge med i og handle på din situation som boligejer, siger direktør for Bolighed.dk Niels Ranum, der har de fire store banker Nykredit, Sydbank, Spar Nord og Arbejdernes Landsbank i ryggen.

Se og finpuds dit eget BoligCV

De oplysninger, der findes på Bolighed.dk, er et resultat af bankernes analyse af offentligt tilgængelige oplysninger om den enkelte ejerbolig samt handler af sammenlignelige boliger i nabolaget. Som bruger har du imidlertid rig mulighed for selv at påvirke dit BoligCV. For eksempel kan en hurtig indikation fra en ejendomsmægler være med til at fremhæve herlighedsværdien, som ikke altid afspejles i offentlige data.

Fra start er hver eneste af de godt 1,25 millioner ejerboliger grundigt beskrevet i et visuelt BoligCV, hvor alle boligens data vises sammen med en estimeret værdi, estimeret liggetid og prognose for udvikling i værdien det kommende år. Dermed får boligejere med det samme en indikation på, hvad deres bolig er værd, og hvor attraktiv den er i forhold til naboernes.

– Fra starten indeholder dit BoligCV en lang række data og beregninger, men du kan som boligejer finpudse og supplere med egne fotos og oplysninger om boligen og nabolaget, siger Niels Ranum.

Dermed bliver Bolighed.dk ikke kun et udtræk af offentlig data og værdiberegninger, men på sigt et socialt netværk, hvor boligejerne kan udvikle, dele og have dialog om den information, der er og bliver tilgængeligt på Bolighed.dk, siger Niels Ranum.

Sæt din bolig ’Måske til salg’

Bolighed.dk giver desuden brugerne en unik mulighed for at teste markedets interesse for egen bolig ved hjælp af den nye funktion ’Måske til salg’. Ved at markere sin bolig som ’Måske til salg’, får man en indikation på, hvor let eller svært det vil være at sælge sin bolig.

– Hvis der melder sig interesserede købere til din bolig, kan du i ro og mag beslutte dig for, om du skal arbejde videre med et salg, eller om du alligevel gerne vil vente lidt. Det er op til dig, sammenfatter Niels Ranum.